Forum sportowe, dyskusyjne - Sport Twoją Pasją Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Polecane strony:


Poprzedni temat «» Następny temat
Zadbaj o swoje rolki
Autor Wiadomość
mflea 

Wiek: 39
Dołączyła: 30 Cze 2009
Posty: 20
Skąd: Kaniów
Wysłany: 2009-08-24, 12:37   Zadbaj o swoje rolki

Gdy sezon letni w pełni i za sobą mamy dwa – trzy miesiące użytkowania rolek, zauważamy, że na początku lata jakoś lepiej nam się jeździło. Pora więc w końcu zadbać o nasze rolki. Zdejmijmy łyżworolkę i zobaczmy jak się miewa układ jezdny, czyli koła i łożyska. Bardzo możliwe, że wymagają niewielkiego „przeglądu”. Gdy sezon letni w pełni i za sobą mamy dwa – trzy miesiące użytkowania rolek, zauważamy, że na początku lata jakoś lepiej nam się jeździło. Pora więc w końcu zadbać o nasze rolki. Zdejmijmy łyżworolkę i zobaczmy jak się miewa układ jezdny, czyli koła i łożyska. Bardzo możliwe, że wymagają niewielkiego „przeglądu”. Na pierwszy rzut oka możemy ocenić przede wszystkim, w jakim stanie są koła. Tak jak podeszwy w butach, czy opony w samochodzie, tak i nasze kółka, zużywają się.

Wycieranie zawsze jest mocniejsze po wewnętrznej stronie rolki, oraz na nodze hamującej. Aby kółko zachowało jak najdłużej swoją żywotność, wymaga utrzymania tzw. profilu. Najprościej mówiąc, chodzi o to, byśmy pilnowali aby ścieranie następowało równomiernie. W tym celu co jakiś czas należy koła odwrócić , oraz przełożyć z lewej na prawą nogę. Ten prosty zabieg przedłuży żywotność koła, a co za tym idzie, rzadszą jego wymianę.

Kolejnym elementem ważnym dla komfortu i prędkości jazdy są łożyska. Zobaczmy, czy nie są zabrudzone. Łożyska stosowane w łyżworolkach, to najczęściej łożyska maszynowe dwustronnie kryte, ze stałym smarem, 608zz. Ich pielęgnacja sprowadza się przede wszystkim do profilaktyki, czyli unikania jazdy po nawierzchni zapiaszczonej, bądź mokrej.

Jeśli jednak łożysko uległo zabrudzeniu, najlepiej wyjąć je z kółka, odłożyć by przeschło (jeśli np. złapał nas deszcz), a następnie bardzo delikatnie je oczyścić. Częstym błędem jest mocne przecieranie szmatką, co tak naprawdę powoduje wtarcie zanieczyszczeń do wnętrza łożyska. Można też łożysko otworzyć i oczyścić od wewnątrz i przesmarować. Nie jest to jednak zalecana metoda, gdyż raz otwartego łożyska nie da się zamknąć, będzie więc stale narażone na zanieczyszczenia, po za tym przy zwykłym łożysku, jest to gra nie warta świeczki, zważając na niewysokie ceny łożysk.

Załóżmy jednak, że stwierdzamy, iż nasze koła, lub łożyska wymagają wymiany i decydujemy się na zakup nowych. Gdzie się udać i co kupić? Zawsze namawiam, do zakupu w sklepie, w którym sprzedawca, będzie potrafił doradzić. Wybór sprzętu na rynku jest już całkiem spory. Jeśli posiadamy rolki jednej z renomowanych firm (np. Roces), nie musimy się martwić o to czy dopasujemy łożysko, czy kółko do szerokości ramy, gdyż wszystkie te firmy mieszczą się w standardzie.

Warto przed zakupem zastanowić się, jaki styl jazdy preferujemy, jaki rozmiar koła wejdzie do naszej ramy (zazwyczaj taka informacja znajduje się na ramie łyżworolki), na jakich nawierzchniach najczęściej jeździmy, nie bez znaczenia jest też nasza waga. Na każdym kole powinny widnieć dwa oznaczenia: jedno charakteryzujące wielkość (średnicę) np. 80mm, drugie podające twardość materiału z którego jest wykonane koło, np. 82A.Koła im większe, tym szybsza jazda, ale i mniejsza zwrotność. Twarde koła mniej się zużywają, ale są bardziej śliskie i dają mniejszy komfort jazdy (łatwiej przenoszą drgania spod nogi).

Ważny jest też rdzeń i profil koła. Np. jazda szybka i fitness to koło lekkie, smukłe o dość ażurowym rdzeniu (Hyper Hyperformance +g ), hokej to rdzeń mocny, zwarty i dość płaski profil (Hyper Pro250), podobne właściwości posiada koło typu urban ( Hyper Concrete). Dla jazdy rekreacyjnej zaleca się kółka w rozmiarach 76-80mm i twardości 78-82A (Hyper Superlite), koła do jazdy agresywej, są bardzo twarde i posiadają niewielką średnicę (True Totem).

Łożyska do łyżworolek posiadają umowną klasyfikację abec. Im wyższy numer, tym łożysko szybsze, ale i delikatniejsze, a więc wymagające częstszej wymiany. Dla jazdy rekreacyjnej, czy agresywnej wystarczy łożysko abec 3 (np.True abec3), abec 5 –7 to hokej, slalom, abec 7 i w górę –jazda szybka i fitness (np. BSB abec9) . Dobrze dobrane koła i łożyska zagwarantują nam długotrwałe, oraz optymalne wykorzystanie naszych łyżworolek.

KN
  
 
 
Kraken 


Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 50
Skąd: ...z innych czasów
Wysłany: 2010-06-21, 13:04   

Czy do łozysk mozna dokupić jakis smar w celu posmarowania ich?
 
 
fatal 

Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 3
Skąd: Pieszyce
Wysłany: 2014-01-28, 11:17   

Szczególnie należy dbać o łożyska w sezonie zimowym.
_________________
http://www.zarebski-kancelaria.pl/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



 Asport.pl - Sklep ze sprzętem sportowym   SportFakty.pl - Aktualności sportowe   Kluby-sportowe.com.pl - baza polskich klubów sportowych   Nasi pozostali partnerzy
Po sezonie - Zadbaj o swoje rolki

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Support forum phpbb by phpBB3 Assistant - Statystyki wizyt
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies stron grupy WEB-COM.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.